Szybka wycena
Odpowiemy w ciągu godziny
Tworzenie tekstów z zakresu jakiejkolwiek dziedziny, także medycyny, wymaga przede wszystkim określenia autora i odbiorcy treści oraz celu samego tworzenia. Jednak równie ważne jest to, jaką formę przyjmie dana wypowiedź, z jakich źródeł będzie korzystać (literatura fachowa, w tym tłumaczenia medyczne) i z jakim rodzajem współpracy będzie się wiązać proces tworzenia.
Definiowanie czytelnika polega zasadniczo na wyborze pomiędzy pacjentami a lekarzami. Jednak niejednorodność każdej z wymienionych grup rodzi konieczność poznania ich potrzeb i oczekiwań, wymusza tworzenie takich tekstów, które będą jak najlepiej korespondowały z możliwościami odbioru treści przez czytających.
Pacjenci mogą zatem wymagać jasnych i nieskomplikowanych wyjaśnień dotyczących chorób, jakich bezpośrednio doświadczają. Lekarze, akceptując i rozumiejąc specyfikę języka branży, będą zapewne oczekiwać treści nowych i ciekawych, wyjaśniających, ale przede wszystkim profesjonalnych.
Świadomość i zrozumienie celu, jaki niesie ze sobą przekazywana treść, pozwala uniknąć swoistego chaosu w tworzonym tekście.
W przypadku artykułów medycznych, kierowanych zarówno do pacjentów, jak i lekarzy, oczywistym wydaje się cel edukacyjny publikacji.
Niezależnie od formy tekstu i stopnia szczegółowości wykorzystanej terminologii, celem artykułu medycznego jest informowanie i wyjaśnianie. Zatem nadrzędną cechą przekazu będzie jego rzetelność, obecna zarówno w tekstach autorskich, jak i przekładach publikacji zagranicznych.
Medycyna niewątpliwie należy do tych kategorii, które szczególnie obfitują specjalistyczną terminologię. Niezwykle szeroki zakres sztuki lekarskiej zmusza do poruszania się w gąszczu słów definiujących jej poszczególne dziedziny i rodzaje, określających ramy jej funkcjonowania.
Niezwykle istotną część tworzenia profesjonalnych artykułów z zakresu medycyny stanowią, obok powszechnie dostępnej w języku polskim literatury fachowej, publikacje zagraniczne. Ich atrakcyjność polega między innymi na świeżości i odmienności spojrzenia na temat. Niejednokrotnie są to branżowe nowości, którym jedynie profesjonalne tłumaczenie medyczne pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
O jakości profesjonalnych artykułów medycznych decyduje umiejętne połączenie wiedzy, doświadczenia i kompetencji z zakresu medycyny, dziennikarstwa, ale także lingwistyki.
Autor tekstu – lekarz, dziennikarz medyczny, czy też tłumacz z wykształceniem okołomedycznym – musi posiadać wyjątkową zdolność ciekawego, przystępnego i rzetelnego przekazywania trudnych, specjalistycznych treści. Wychodzenie poza hermetyczność branży, odejście od „surowego” kalkowania treści tłumaczonych z języków obcych, czy wreszcie umiejętność posługiwania się poprawną polszczyzną, wszystko to pomaga w tworzeniu wysokiej jakości tekstów znajdujących szerokie grono odbiorców.
Zatem znakomity artykuł o tematyce medycznej, czy też doskonała translacja medyczna może być wynikiem pracy i konsultacji specjalistów z różnych dziedzin. Jedynie połączenie kompetencji medycznych, dziennikarskich i lingwistycznych gwarantuje wysokiej jakości efekt końcowy w postaci doskonałego artykułu lub przekładu tekstu medycznego.
Więcej na naszym blogu
Tłumaczenie to proces opracowania tekstu w języku innym niż oryginał, to często jego wyjaśnianie, świadome i metodyczne jego interpretowanie z uwzględnieniem między innymi kontekstu kulturowego, różnic systemowych obu [...]
Myśląc o tłumaczeniach, najczęściej rozróżnia się ich wersję ustną oraz pisemną. Tymczasem taki podział zupełnie nie wyczerpuje typów przekładów z języka obcego. Tłumaczenia ustne mogą występować w wersji [...]
Istnieje sporo różnych świąt, o których wielu z nas może nie wiedzieć bądź zwyczajnie nie pamiętać. Jednym z nich jest Europejski Dzień Języków, obchodzony 26 września. Święto to powstało z inicjatywy Rady Europy – [...]
Tłumaczenia naukowe z całą pewnością stanowią jedno z największym wyzwań w praktyce przekładu. Dotyczą wąskich, wysoce wyspecjalizowanych dziedzin, często powszechnie nieznanych bądź uznawanych wręcz za niedotyczące [...]
Podobno nie ma ludzi nieomylnych. Zatem popełnianie błędów jest rzeczą ludzką, powszechną i jak najbardziej naturalną. Naturalna jest także chęć dążenia do doskonałości i nieustanna praca nad jakością realizowanych [...]
Szacuje się, że w połowie 2019 r. w sieci aktywnych było ok. 200 mln stron internetowych (na 1,5 mld wszystkich). Duża część z tych witryn to strony-wizytówki firm i przedsiębiorstw oraz sklepy internetowe. Podmioty gospodarcze, [...]